Η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια έχει καθιερωθεί ως ένας από τους ασφαλέστερους και πιο ελκυστικούς τουριστικούς προορισμούς της Μεσογείου. Παρά τις αναταράξεις που έχει γνωρίσει η ευρύτερη περιοχή, από την πανδημία COVID-19 μέχρι τον πόλεμο στην Ουκρανία το 2022, η χώρα κατάφερε όχι μόνο να διατηρήσει τη φήμη της αλλά και να ενισχύσει τη θέση της στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη.
Ανησυχία εν μέσω σεζόν
Η νέα πολεμική σύγκρουση στη Μέση Ανατολή, με επίκεντρο το Ισραήλ και το Ιράν, προκαλεί έντονο προβληματισμό στους Έλληνες επιχειρηματίες του τουρισμού. Παρόλο που οι επίσημοι φορείς είναι καθησυχαστικοί για να αποφευχθεί ο πανικός, η ανησυχία είναι υπαρκτή. Ο πόλεμος, ακόμη κι αν δεν αφορά άμεσα την Ελλάδα, λειτουργεί αποτρεπτικά για κάποιους ταξιδιώτες.
Πτώση στις κρατήσεις
Το Ισραήλ αποτελεί σημαντική αγορά για τον ελληνικό τουρισμό. Το 2023 καταγράφηκαν πάνω από 863.509 αφίξεις και το 2024 893.372 αφίξεις από Ισραηλ, ενώ για το 2025 υπήρχαν προσδοκίες ακόμα και για διπλασιασμό.
Η ψυχολογία παίζει καθοριστικό ρόλο: όταν στην «γειτονιά» συγκεντρώνονται αεροπλανοφόρα, στρατιωτικές δυνάμεις των ΗΠΑ και ενδεχομένως της Βρετανίας, τότε οι ταξιδιώτες, ακόμα και από χώρες εκτός της σύγκρουσης, επανεξετάζουν τα πλάνα τους.
Ήδη έχουν φρενάρει οι last minute κρατήσεις συμφωνα με πληροφορίες της Hoteltraining.gr σε αρκετά ξενοδοχεία
Η Ελλάδα παραμένει ασφαλές καταφύγιο, αλλά χρειάζεται εγρήγορση
Προς το παρόν, η Ελλάδα διατηρεί τον χαρακτηρισμό της ως “ασφαλούς λιμένα”. Δεν συμμετέχει, ούτε γειτονιάζει άμεσα με την πολεμική ζώνη. Ωστόσο, σε έναν κόσμο γεωπολιτικά ασταθή, η εικόνα μπορεί να αλλοιωθεί γρήγορα από φήμες, ειδήσεις ή ξένες ταξιδιωτικές οδηγίες.
Ας σκεφτούμε την οπτική ενός “υποψήφιου” τουρίστα αυτή τη στιγμή: όταν παρακολουθεί ειδήσεις για ένταση στη Μέση Ανατολή, συγκέντρωση πολεμικών πλοίων και πιθανή ανάφλεξη στην περιοχή, είναι λογικό να σκεφτεί δύο και τρεις φορές πριν επιλέξει την Ελλάδα — όσο ασφαλής κι αν παραμένει. Είναι πιθανότερο να στραφεί σε εναλλακτικούς προορισμούς όπως η Πορτογαλία ή η Ισπανία, που βρίσκονται γεωγραφικά πιο μακριά από την κρίση, ή να επιλέξει να περιμένει την εκτόνωση της κατάστασης πριν προχωρήσει σε κρατήσεις. Αυτή η αναβλητικότητα μπορεί να μην μεταφράζεται άμεσα σε ακυρώσεις, αλλά επιδρά σημαντικά στις last-minute κρατήσεις που αποτελούν πλέον καθοριστικό ποσοστό του συνολικού όγκου.
Οι tour operators, τα ξενοδοχεία και οι αρχές θα πρέπει να εστιάσουν στη διατήρηση της εμπιστοσύνης του κοινού. Η προβολή της σταθερότητας, της ηρεμίας και της ασφάλειας είναι σήμερα εξίσου σημαντική με τη φυσική ομορφιά των προορισμών μας.
Απαραίτητες κινήσεις για περιορισμό των απωλειών
- Επανεξέταση και επαναστόχευση στις αγορές υψηλής ζήτησης
- Προσφορά ευέλικτων ακυρωτικών πολιτικών
- Ενίσχυση της επικοινωνίας για το brand “ασφάλειας” της Ελλάδας
Ο τουρισμός στην Ελλάδα δεν βρίσκεται σε άμεσο κίνδυνο, αλλά επηρεάζεται από το παγκόσμιο κλίμα. Η κρίση Ισραήλ–Ιράν αποτελεί υπενθύμιση ότι ο τουριστικός τομέας χρειάζεται διαρκή προσαρμοστικότητα και άμεση αντίδραση. Η χώρα μας έχει τα εφόδια να παραμείνει στην κορυφή, αρκεί να συνεχίσει να επενδύει στην εμπιστοσύνη, τη διαφάνεια και τη σωστή πληροφόρηση.
