Βάζοντας τέλος σε μια πρακτική που ταλαιπώρησε τα ξενοδοχεία για δύο δεκαετίες, το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης αποφάσισε πως οι περιβόητες «ρήτρες ισοτιμίας» που επέβαλε η Booking.com παραβίαζαν τη νομοθεσία περί ανταγωνισμού.
Οι ρήτρες αυτές, με απλά λόγια, υποχρέωναν τα ξενοδοχεία να μην προσφέρουν καλύτερες τιμές ή όρους σε άλλες πλατφόρμες ή στις δικές τους ιστοσελίδες, περιορίζοντας τον υγιή ανταγωνισμό και οδηγώντας σε τεχνητή αύξηση των προμηθειών που πλήρωναν οι επιχειρήσεις φιλοξενίας. Το αποτέλεσμα ήταν υψηλότερο κόστος για τους ξενοδόχους, λιγότερες άμεσες κρατήσεις και απώλεια ελέγχου στη δική τους τιμολογιακή πολιτική.
Η απόφαση του ΔΕΕ (19/9/2024) άνοιξε τον δρόμο για συλλογικές νομικές διεκδικήσεις. Με μπροστάρη το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος και την υποστήριξη της HOTREC και 25+ εθνικών ενώσεων ξενοδόχων σε όλη την Ευρώπη, δημιουργήθηκε η πλατφόρμα mybookingclaim.com. Εκεί, τα ελληνικά ξενοδοχεία μπορούν εύκολα και χωρίς οικονομικό ή νομικό ρίσκο να καταχωρήσουν το αίτημά τους έως 31 Ιουλίου 2025, διεκδικώντας ακόμη και το 30% των προμηθειών που πλήρωσαν στη Booking.com, συν νόμιμους τόκους.
Η συλλογική αυτή προσπάθεια συντονίζεται από εξειδικευμένους νομικούς και οικονομολόγους, ώστε οι απαιτήσεις να προωθηθούν στα δικαστήρια της Ολλανδίας με ενιαίο και αποδοτικό τρόπο. Όπως σημειώνει ο πρόεδρος του ΞΕΕ, Αλέξανδρος Βασιλικός, πρόκειται για μια πραγματική ευκαιρία για τους Έλληνες ξενοδόχους να αποκαταστήσουν τις ζημιές τους και να συμβάλλουν σε μια δικαιότερη αγορά τουριστικών υπηρεσιών.
Το μήνυμα είναι σαφές: Όσοι δραστηριοποιήθηκαν μέσω Booking.com την τελευταία εικοσαετία, καλούνται να διεκδικήσουν ό,τι τους αναλογεί. Οι καιροί αλλάζουν, και αυτή τη φορά, αλλάζουν προς το καλύτερο για τον ξενοδοχειακό κλάδο.
