Ανθή Μανέτα HR Professional / Hospitality Expert
Καθώς η σαιζόν τείνει προς το κλείσιμο αν και αρκετοί προορισμοί έχουν ακόμα άλλους 2 με 3 μήνες, παρόλα αυτά βρίσκω εξαιρετικά κατάλληλο το timing για να οργανωθεί κάποιος για του χρόνου, γνωρίζοντας ήδη σε μεγάλο ποσοστό το big picture που χρειάζεται.
Είναι σαφές πλέον παγκοσμίως ότι ο κόσμος κάνει σχέδια διακοπών και ταξιδεύει ξανά χωρίς ιδιαίτερο φόβο, πράγμα που δίνει ξανά στον κλάδο μας την οικονομική δυναμική που όλοι γνωρίζουμε. Παρόλα αυτά εγώ θα σας μιλήσω για το μείζον ζήτημα που προβληματίζει όλο τον κλάδο αυτή τη στιγμή: «Οι πωλήσεις μας πάνε εξαιρετικά, αλλά προσωπικό που θα βρούμε;»
.
Θα σας πω εκ των προτέρων, χωρίς να θέλω να σας ρίξω το ηθικό ότι η κατάσταση του χρόνου (και γενικά για τα επόμενα χρόνια), από πλευράς εύρεσης προσωπικού, θα είναι ακόμα χειρότερη για όλους τους λόγους που όλοι γνωρίζουμε και έχουμε συζητήσει κατά καιρούς. Η εύρεση προσωπικού θα γίνει καθοριστικός παράγοντας βιωσιμότητας αρκετών επιχειρήσεων, μέσα στα επόμενα χρόνια. Αυτό που σας προτείνω λοιπόν είναι να προετοιμαστείτε στρατηγικά, να «στηθείτε» ανθρωποκεντρικά και να επενδύσετε σε ενέργειες HR για την εταιρεία σας. Πάμε να δούμε λοιπόν παρακάτω προτάσεις:
1. Δημιουργείστε άμεσα τμήμα HR αν δεν έχετε ή επανδρώστε το ήδη υπάρχον τμήμα HR σας με τον κατάλληλο αριθμό ατόμων, ώστε να μπορέσει να ανταπεξέλθει στις HR διαδικασίες που χρειάζεστε και στο συνολικό αριθμό των εργαζομένων σας. Δεν γίνεται να έχετε για παράδειγμα πάνω από 100 άτομα προσωπικό και να ζητάτε από τον ίδιο άνθρωπο να σας επανδρώσει το ξενοδοχείο, να εκπαιδεύσει, να βγάλει μισθοδοσία, να λύσει θέματα εργασιακών σχέσεων που προκύπτουν και να ενημερώνει και το εργάνη (ενδεικτικές όλες αυτές οι εργασίες που έγραψα – είναι πολύ περισσότερες). Πολύ απλά δεν βγαίνει! Τζάμπα πληρώνετε. Είναι σαν να μην έχετε HR. Για τα μικρά ξενοδοχεία των 10 – 20 – 50 ατόμων προσωπικού, που δεν μπορούν να κάνουν afford 1 άτομο HR, συνεχίστε να διαβάζετε και θα βρείτε προς το τέλος του άρθρου ριζοσπαστική συμβουλή.
.
2. Δημιουργείστε εσωτερικό τμήμα εκπαιδεύσεων. Είναι δεδομένο ότι δεν θα βρείτε εξειδικευμένο προσωπικό. Θεού θέλοντος και HR επιτρέποντος όμως, θα βρείτε ανειδίκευτο προσωπικό. Τέλεια! Και τώρα πώς θα ανταποκριθούν στις 5στερες υπηρεσίες σας; Εκπαιδεύστε τους εσείς! Αυτό προϋποθέτει ότι θα έχετε κάτσει τμήμα – τμήμα και θα έχετε φτιάξει εγχειρίδιο λειτουργίας με όλες τις διαδικασίες σας όπως ακριβώς τις θέλετε για το επίπεδο των υπηρεσιών που παρέχετε. Ο εκπαιδευτής λοιπόν θα έρθει να τους τις μάθει ακριβώς και να τους ετοιμάσει κατάλληλα. Δεν έχετε εσωτερικούς εκπαιδευτές; Αναζητείστε εξωτερικούς. Υπάρχουν εταιρείες που κάνουν αυτήν τη δουλειά – εκπαιδεύουν προσωπικό. Για τα μικρά ξενοδοχεία πάλι υπομονή, παρακάτω σας έχω πρόταση.
3. Δημιουργείστε την δική σας πλατφόρμα e-learning. Αν δεν έχετε ή δεν μπορείτε να κάνετε afford ένα εσωτερικό τμήμα εκπαίδευσης ή εξωτερικούς εκπαιδευτές, το λιγότερο που έχετε να κάνετε είναι να δημιουργήσετε μια πλατφόρμα εκπαίδευσης για το ξενοδοχείο σας. Εδώ απευθύνομαι και στα μικρά ξενοδοχείο. Πιστέψτε με είναι ένα κόστος που μπορείτε και πρέπει να πληρώσετε. Είναι κάτι που το φτιάχνετε μια φορά για το ξενοδοχείο σας και μένει, θα σας βοηθήσει στην εσωτερική σας οργάνωση, θα σας γλιτώσει πολύ χρόνο, θα βελτιώσει την ποιότητα υπηρεσιών σας και το employer brand σας, καθώς κάποιος νέος εργαζόμενος θα βλέπει ότι έρχεται σε μια οργανωμένη επιχείρηση με καταγεγγραμένες διαδικασίες. Για τα μεγάλα ξενοδοχεία και τους Ομίλους επίσης είναι ένα must! Το ότι έχετε εσωτερικό τμήμα εκπαίδευσης ή εξωτερικούς εκπαιδευτές δεν αναιρεί την ανάγκη δημιουργίας μιας πλατφόρμας που θα ενισχύει την εκπαίδευση και την ανάπτυξη των εργαζομένων σας και θα αποτελεί και μια «βιβλιοθήκη» συγκέντρωσης εσωτερικών διαδικασιών και γνώσης.
4. Δώστε εκπαιδευτικά κίνητρα. Ξαναέρχομαι στο κομμάτι της εκπαίδευσης. Έχετε ξεχωρίσει κάποιους εργαζόμενούς σας για τον επαγγελματισμό τους, το ήθος τους και την εργατικότητά τους. Μιλήστε μαζί τους και για τα όνειρά τους, τα επαγγελματικά τους σχέδια, τις ανάγκες τους, την ανάπτυξή τους. Μπορεί να έχετε line staff που θέλει να γίνει Manager την επόμενη σαιζόν. Μπορεί να έχετε σερβιτόρο που θέλει να μεταφερθεί στο τμήμα της Υποδοχής του χρόνου κοκ. Να μια καλή ευκαιρία να προσφέρετε αυτήν την ευκαιρία, προετοιμάζοντάς τον κατάλληλα. Πληρώστε του ένα σεμινάριο πάνω στο θέμα που τον ενδιαφέρει. Υπάρχουν πολλοί φορείς πλέον που παρέχουν σεμινάρια σε πολύ καλές τιμές και κάποια είναι και επιδοτούμενα από ΛΑΕΚ. Αξίζει τον κόπο να το ψάξετε. Εναλλακτικά δώστε του πρόσβαση στην e-learning πλατφόρμα σας να εκπαιδευτεί στις διαδικασίες ενός άλλου τμήματος ή στα soft skills που χρειάζεται για να αναλάβει μια θέση management. Να πάλι εδώ η ευκολία και η χρησιμότητα μιας e-learning πλατφόρμας που σας έχω προτείνει ήδη.
5. Επαναξιολογείστε το σύστημα αμοιβών σας. Οι μισθοί έχουν ήδη ανέβει και πρέπει να συμβαδίζετε με την αγορά εργασίας. Δεν μπορεί για παράδειγμα ο μέσος όρος της αγοράς εργασίας να δίνει για μια Χ θέση 1000 ευρώ και εσείς να δίνετε 800. Δεν θα καλύψετε ποτέ αυτήν την θέση ή θα την καλύψετε δημιουργώντας ανισορροπία στο οργανόγραμμά σας, δυσαρέσκεια και κακό κλίμα. Γιατί; Γιατί θα αναγκαστείτε για να την καλύψετε να δώσετε τόσα και παραπάνω (και αν την καλύψετε κιόλας) και αυτό θα δημιουργήσει εσωτερικά στην ομάδα σας αίσθημα αδικίας σε όσους δέχτηκαν με λιγότερα ή σε όσους έχουν ανώτερη θέση και αμοίβονται το ίδιο με το line staff που προσπαθείτε να καλύψετε. Πολύ κακός χειρισμός που δεν σας τον προτείνω. Επομένως, προνοείστε και στήστε από την αρχή σωστά το budget σας.
6. Επικοινωνείστε με το προσωπικό σας. Όλη τη σαιζόν. Όχι, μόνο στο τέλος. Λύστε τους προβλήματα που υπάρχουν στην καθημερινή λειτουργία, στις διαδικασίες, στον εξοπλισμό, στο φαγητό που τους παρέχετε, στα σπίτια που τους παρέχετε. Ρωτείστε τους πώς νιώθουν, τι χρειάζονται. Μοιραστείτε μαζί τους τις αγγελίες που έχετε ανεβάσει για τις κενές σας θέσεις, δείξτε τους ότι προσπαθείτε να τις καλύψετε, ζητήστε τους βοήθεια από τον δικό τους κύκλο γνωριμιών – γενικά μιλήστε ανοιχτά και ειλικρινά για τα πάντα και ας τα ξέρουν δεν πειράζει. Είναι αλλιώς να το ακούνε από εσάς. Είναι αλλιώς να βλέπουν ότι νοιάζεστε, ότι ζητάτε τη γνώμη τους, ότι τους υπολογίζετε ως ομάδα. Αν τους εκτιμάτε και τους θέλετε και για του χρόνου, τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή να τους κάνετε ξανά πρόταση, χωρίς να τους πιέζετε και να περιμένετε άμεση απάντηση. Είναι καλό όμως να γνωρίζουν ότι τους εκτιμάτε και τους υπολογίζετε και είναι επίσης και μια καλή «ένεση» ανύψωσης του ηθικού τους, παρά τις δυσκολίες της σαιζόν.
7. Αποφασίστε τι θα κάνετε με τα σπίτια προσωπικού σας βάση των αναγκών σας. Χρειάζεστε επιπλέον σπίτια, χρειάζονται ανακαίνιση τα ήδη υπάρχοντα; Πάντως σίγουρα δεν υπάρχει το περιθώριο να μείνετε άπραγοι, γιατί η ποιότητα ζωής είναι νούμερο 1 ζητούμενο από τους εργαζόμενους πλέον και πολλοί ανταγωνιστές σας προσφέρουν ήδη πολύ καλές συνθήκες διαβίωσης στο ίδιο pull υποψηφίων από το οποίο τραβάτε και σεις. Σκεφτείτε το!
8. Ετοιμάστε μια πολύ καλή παρουσίαση του ξενοδοχείου σας και των παροχών σας προς τους εργαζόμενους και δηλώστε συμμετοχή σε κάθε Ημέρα Καριέρας που θα οργανωθεί, είτε για επαγγελματίες είτε για μαθητές. Κάντε επαφές με σχολές μαθητών Ελλάδας και Εξωτερικού. Κάντε επαφές με γραφεία εύρεσης εργασίας Ελλάδας και Εξωτερικού (Ευρώπης και Τρίτων Χωρών). Κάντε επαφές με ΜΚΟ που προσφέρουν εργασία σε μετανάστες. Γενικά κάντε επαφές. Αλλά πριν από αυτό φτιάξτε τις συνθήκες εργασίας σας. Δεν θα πετύχει κανένα πλάνο επικοινωνίας σας με όλους αυτούς τους φορείς, αν το ωράριο που υπόσχεστε είναι 7μερο, 12ωρο στην καλύτερη περίπτωση ή αν δεν έχετε σπίτια προσωπικού να τους παρέχετε.
9. Επανασχεδιάστε τις εσωτερικές σας διαδικασίες και τις υπηρεσίες που παρέχετε, ώστε να μπορούν να καλυφθούν από το προσωπικό που έχετε ή δεν έχετε. Δείτε τι μπορείτε να αυτοματοποιήσετε, τι μπορεί να γλιτώσει χρόνο από την ομάδα σας, ποια είναι τα περιττά βήματα στις διαδικασίες ή τα χωρίς λόγο επαναλαμβανόμενα. Επανεξετάστε τις υποσχέσεις που δίνετε στους πελάτες σας. Μην υπόσχεστε για παράδειγμα fine dining experience αν δεν βρίσκετε ή δεν μπορείτε να εκπαιδεύσετε προσωπικό για αυτό το level. Μην υπόσχεστε turn down service, αν δεν μπορείτε να το παρέχετε κοκ.
10. Σας υποσχέθηκα ριζοσπαστική λύση για τα μικρά και γιατί όχι και μεγαλύτερα ξενοδοχεία. Αυτό λοιπόν που προτείνω είναι ΣΥΝΕΡΓΕΙΕΣ σε τοπικό επίπεδο – προορισμού. Στα επόμενα χρόνια θα είναι δύσκολο με τον ανταγωνισμό που υπάρχει να επιβιώσουν αρκετές επιχειρήσεις. Αντί λοιπόν να ανταγωνίζεστε σε θέματα HR, αυτό που μπορείτε να κάνετε είναι να συνεργαστείτε. Δημιουργήστε τοπικές ενώσεις Ξενοδόχων αν δεν υπάρχουν, οργανώστε τοπικές μέρες καριέρας, χρηματοδοτείστε από κοινού την δημιουργία κατοικιών προσωπικού στην περιοχή, δημιουργείστε τοπικά κέντρα εύρεσης και εκπαίδευσης εργαζομένων πληρώνοντας από κοινού εκπαιδευτές και recruiters. Δημιουργήστε από κοινού διαφημιστικές καμπάνιες κάλυψης θέσεων. Δημιουργείστε σε επίπεδο προορισμού δωρεάν δραστηριότητες για τους εργαζόμενους των ξενοδοχείων σας ή εκπτώσεις σε παροχές που μπορούν να έχουν στο νησί. Πληρώστε από κοινού εργασιακούς ψυχολόγους. Δημιουργείστε σε επίπεδο προορισμού συνθήκες ευχάριστης και υγιούς διαβίωσης για τους εργαζομένους των ξενοδοχείων σας και τις οικογένειές τους. Και μη μου πείτε πώς θα γίνει στην πράξη αυτό και πώς θα το δηλώσετε και πώς θα γίνεται η πληρωμή. Γίνεται και παραγίνεται (τρόποι υπάρχουν) αρκεί να συγκεντρωθείτε, να πάρετε πρωτοβουλίες και να μιλήσετε μεταξύ σας. Προσπαθείστε το τουλάχιστον.
Ανθή Μανέτα HR Professional / Hospitality Expert